Jak wymienić pompę wspomagania w BMW?

Wspomaganie kierownicy jest bardzo ważnym układem. Znacznie ułatwia nam ono prowadzenie auta, a zwłaszcza manewrowanie na parkingu. W samochodach BMW wspomaganie było stosowane już od bardzo, bardzo dawna. Ponieważ auta te są zrobione solidnie, rzadko kiedy trzeba coś robić przy układzie wspomagania. Jednak czasami zawodzi pompa – serce układu – a wtedy trzeba ją naprawić lub wymienić. Dziś sprawdzimy czy jest to czynność trudna oraz jak się do niej zabrać by wszystko przeprowadzić bezpiecznie.

Po pierwsze musimy znaleźć sobie dobre miejsce na pracę. Zazwyczaj takim będzie garaż, aczkolwiek niektórzy chcieliby zapewne wykonać taką naprawę na parkingu. W tym przypadku nie polecamy tego robić, ponieważ możemy rozlać nieco płynu hydraulicznego, który jest śliski i może doprowadzić później do kolizji drogowej. Pracując w garażu konieczne podłóżmy jakieś naczynie pod silnik, dzięki czemu nie ubrudzimy sobie podłogi. Po oleju hydraulicznym zostają tłuste plamy, które trudno jest usunąć. Następnie podnosimy auto do góry. W przypadku niektórych modeli nie jest to konieczne, ponieważ mają wysokie zawieszenie. Jeśli akurat takie BMW posiadamy, to jesteśmy w dobrej sytuacji. Brak konieczności podnoszenia auta zwiększa bezpieczeństwo pracy.

Jeżeli wszystko jest przygotowane, spuszczamy płyn z układu. Można to zrobić na kilka sposobów. Możemy odłączyć wąż od maglownicy w najniższym punkcie, ale jeśli pompa jeszcze nieco działa, to odpinamy wężyk powrotny ze zbiorniczka płynu, dajemy go do jakiegoś naczynia i uruchamiamy silnik. Poruszamy kierownicą w lewo i w prawo, w ten sposób cały płyn zostanie wypompowany z układu.

Następnym krokiem, który zwłaszcza w starszych modelach BMW warto zrobić, jest uniesienie przednich kół. Pozwoli nam to na bezproblemowe skręcanie ich, co umożliwi pozbycie się resztek płynu. Jest to zalecane, z uwagi na to że uszkadzająca się pompa potrafi sypnąć opiłkami metalu w cały układ. Następnie zdejmujemy pasek napędzający pompę. W tym celu luzujemy napinacz paska, który możemy odkręcić specjalnym kluczem czworokątnym. Po zdjęciu paska odczepiamy od pompy przewody hydrauliczne, a następnie odkręcamy pompę z mocowania do bloku silnika. To wszystko, teraz możemy pompę oddać do naprawy, zregenerować samodzielnie, lub zakupić nową. W przypadku kupowania nowej postarajmy się by był to oryginał od BMW, nie kupujmy chińskich podróbek, bo to może się źle skończyć, choćby rychłą kolejną naprawą. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Potem pozostaje już tylko odpowietrzyć układ, uprzednio napełniając go płynem. Po przejażdżce testowej, gdy stwierdzimy że wszystko jest OK, uzupełniamy płyn raz jeszcze i to wszystko.

Jak możemy wywnioskować, wymiana pompy w BMW wcale nie jest specjalnie trudna. Pamiętajmy tylko o tych kilku zasadach, jakie przedstawiliśmy powyżej, a także o swoim bezpieczeństwie. Postarajmy się nie porozlewać płynu z układu, a także podnieśmy auto bezpiecznie i osadźmy na podpórkach, aby wyeliminować ryzyko jego spadnięcia z podnośnika i przygniecenia nas pod spodem.

Jeszcze więcej szczegółów dotyczących pojazdów BMW i MINI znajdziesz na stronie:

https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-x7/

https://katowice.bmw-bawariamotors.pl/

https://www.bawariamotors.pl/mini/nowe-samochody/mini-clubman/