„Góral” dobry dla każdego

Swoją popularność rowery górskie zawdzięczają przede wszystkim swojej uniwersalności. Można sobie wyobrazić jazdę „góralem” zarówno w trudnym terenie, jak i w mieście, natomiast używanie w obu sytuacjach roweru miejskiego raczej nie wypali. Jak jednak kupować taki rower, abyśmy potem nie żałowali wyboru ?

Rower dobrany idealnie

Przede wszystkim – trzeba dobrać ramę do naszego wzrostu, wagi i innych parametrów. Optymalnie, kiedy stoimy po zejściu z pedałów, między naszym kroczem a górną częścią ramy powinno być ok. 10 cm. Jak to uzyskać ? Najbardziej chyba skuteczna metoda podpowiada, aby zmierzyć odległość od krocza do podłoża, a następnie pomnożyć go przez odpowiedni mnożnik. Listę takich mnożników znajdziemy na większości stron producentów rowerów górskich, jak i na forach miłośników jazdy na dwóch kółkach. To oczywiście nie zapewnia perfekcyjnej pozycji na rowerze, ponieważ liczy się też jego długość. W takim przypadku, jeśli mamy wrażenie, że wybrany przez nas rower jest zbyt długi i za bardzo na nim „leżymy”, to trzeba to korygować za pomocą zmiany długości kierownicy. Dobra kierownica powinna mieć wewnątrz kilka części ułożonych teleskopowo, mogących być rozkładanymi i blokowanymi w zależności od potrzeb użytkownika.

Na co warto jeszcze zwrócić uwagę?

Dalsze ustawienia zależą od tego, w jakim celu chcemy wykorzystywać rower. W końcu kupno roweru górskiego nie oznacza automatycznie, że będziemy na nim startować w maratonach rowerowych. Jeśli nie zamierzamy jeździć wyczynowo, to można dobrać ramę według podanych metod i będzie to wystarczające. Z kolei jeśli marzymy o ćwiczeniu i startowaniu w zawodach typu downhill czy enduro, to warto wybrać ramę o 2-3 cale mniejszą od obliczonej wielkości. Wszystko to po to, abyśmy podczas zjazdu trasą łatwiej mogli kierować rowerem. Jeśli przesadzimy z wielkością ramy, rower będzie mniej zwrotny i trudniej będzie uzyskać na nim przyzwoite wyniki.

Jaki rozmiar koła ?

Obecnie standardowo najmniejszy rozmiar koła, jaki możemy mieć przy rowerze górskim dla dorosłych, to 26 cali, a największy to 29. Pomiędzy nimi są jeszcze dwa pośrednie. Zaletą dużych kół jest to, że można na nich z większą pewnością prowadzić rower. Wadą jest nieco większa waga, którą można jednak zniwelować na przykład przez zastosowanie specjalnej, lekkiej ramy. Natomiast małe koła gwarantują bardzo dobrą zwrotność, więc będą lepszym wyborem dla miłośników szybkiej i wyczynowej jazdy.

Jeśli zachowamy te wszystkie zasady, możemy być niemal pewni, że dobierzemy rower, który będzie nam sprawiał przyjemność z jazdy.